DOBRÝ START ANEB MÁME DOMA PRVŇÁČKA - JARO 2009
Dobrý start aneb máme doma prvňáčka
Na dítě jsou kladeny nové požadavky v oblasti učení, udržení pozornosti a zapojení do kolektivu.
OBSAH SETKÁNÍ
Školní úspěšnost, adaptace, motivace a rozvoj dovedností
Úloha rodiny a školy
Režim školáka
PÍSEMNÝ VÝSTUP ZE SETKÁNÍ
Hrajte si! a co nejefektivněji prožívejte společně trávený čas
Hrajte Slovní fotbal
Modelujte, vystřihujte, kreslete a malujte
Rozvoj dovedností potřebných na počátku školní docházky
Motorické = pohybové dovednosti
zvedání kolen a čapí stoj
Šimon říká: zvedni ruku,…
závody s vajíčkem na lžíci
napodobení pohybů zvířat
překážková dráha
slalom
snožmo
panák
přeskok
švihadlo
Rozvoj jemné motoriky ó vždy od velkých pohybů k menším
Dovednosti předcházející čtení a psaní
Vizuální dovednosti
pozorování – pak se otočit a říci, co si pamatuje
popisování návštěv, situací, příběhů
postřehování ( 1- 5 znaků)
Kreslení postav
( čmárání, neorganizované čmárání, organizované čmárání – zjištění souvislostí, pojmenované kresby – tady si hraji, období schematických kreseb – lidé, postupně se kresba postav vyvíjí)
Jak učíme kreslit postavy – podle fotografie či s občasným pohledem do zrcadla a vždy se slovním doprovodem
Obrázky rodiny
Legrační postavy
Tváře, masky
Řeč a jazyk
Co je třeba znát před vstupem do školy
Abeceda – hry s přiřazováním
Legrační věty – hodný Honza hází hrušku
náslovné hlásky Hrad
Důležitost mluvení a konverzace
Předčítání
Cílený rozvoj slovní zásoby
Počítání – přiřazování číslice a počet teček, řady číslic, porovnávání, odhadování
Společenské návyky
NA POČÁTKU ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Motivace a úspěšnost jako základ všeho!!!
Poruchy soustředění – horší soustředěnost při klimatických změnách, při oslabení organismu (nemoc), při zvýšeném psychickém vypětí, ve skupinách je to při neovladatelném a nekontrolovatelném hluku, zanedbávaném teplotním komfortu a větrání, v přeplněném prostoru.
Problém s udržením pozornosti, neklidem a impulzivitou mají děti se syndromem hyperaktivity – problematika je úspěšně řešitelná ve spolupráci s odborníky.
Rozvoj soustředění - využití záměrné pozornosti, nezáměrné pozornosti, příběhů, postřehování, řízená činnost….
Pevné ukotvení pravolevé orientace – do sedmého roku, nejpozději do devátého roku.
Nácvik pravolevé a prostorové orientace - ukaž pravou rukou na levou nohu,
polož tužku vlevo od sešitu
jeď autíčkem doprava…
hra na ovládání robota
kresebný diktát
Rozvoj zrakového vnímání
Rozvoj sluchového vnímání, vnímání a reprodukce rytmu
Rozvoj řeči
Povídání a četba, práce s odborníkem v případě logopedických obtíží.
Říkanky, jazykolamy, slovní fotbal, pohádky na dobrou noc, písničky ......
Rozvíjení matematických dovedností
Následky neúspěchu - děti mezi pátým a osmým rokem vytváří svůj sebeobraz a sebehodnocení podle úspěchů v jednotlivých činnostech a jednání - jsem dobrý (mají mě rádi), protože umím dobře ...... x nemají mě rádi, protože jsem nedokázal ........
NEPODCEŇUJME FENOMÉM ŠKOLNÍ ÚSPĚŠNOSTI.