IČ: 71787291
Mgr. Marie Linhartová
Adresa: Poliklinika, Studentská 4, 591 01 Žďár nad Sázavou
Tel. 607 140 120
E-mail: MarieLinhartova@seznam.cz
Webové stránky: www.marielinhartova.webnode.cz
"Člověk se příliš zabývá zvládáním změn a přechodů, než aby si dokázal vytvořit jasný obraz o směřování k cíli."
" Kreativita je pro každého člověka, a především pro nadané, nejvýznamnější možností přípravy na život." ERIKA LANDAU
NADANÉ DÍTĚ
Nadání potřebuje péči, musí být zaléváno jako roslinka.
Výchovný proces podporuje zvědavost a individuální rozvoj dítěte, hru si s informacemi, nebrat všechno příliš vážně. Pro nadané dítě je obzvlášť důležité vlastní poznávání a poučování se z chyb. Je důležité, aby si smělo dovolit udělat chyby.
Fakta vysvětlují minulost. Zkoumání, radost z práce, otázky a hledání odpovědí, to oslovuje intelektuální, emocionální, umělecké a společenské stránky jeho osobnosti.
"Moji rodiče chtějí být mými přáteli. Přátel mám hodně, rodiče žádné."
Rodiče mají na své dítě největší vliv. Očekává se od nich láskyplné doprovázení a stimulování, efektivní komunikace s dítětem využívající všechny smysly, definování hranic. Děti potřebují hranice - uvnitř je bezpečno. Hranice se zkouší. Také nadané děti potřebují hranice. Brání se však stísněným hranicím. Jasná a flexibilní pravidla, možnost volby, to umožňuje svobodu a představuje výzvu. Právě hra nabízí svobodu a možnost volby, výzvu k experimentům v bezpečném prostředí a v rámci jasných pravidel.
Láska, péče a pochopení jsou stejně důležité jako potrava.
Inteligence je schopnost sbírat informace a využívat je v různých situacích. Kreativita navozuje mezi informacemi nové vztahy. Kreativní chování je hravé, zkoumající. Dítě potřebuje podpůrné prostředí, svobodu a jistotu, že bude akceptované, potřebuje povzbuzovat a inspirovat. Ne diktovat, ale dodávat podněty k intelektuálnímu a emocionálnímu, také sociálnímu jednání v souladu s jeho schopnostmi.
Nadané děti bývají vnímány jako problematické. Dítě je problematické nikoli proto, jaké je, nýbrž proto, jaké není. Nerozumí tomu, co od něho všichni očekávají a neví, jaké má být.
Kreativní myšlení je dvoupólová aktivita mezi logikou a fantazií. Při vedení dítěte je důležité cílovat, radovat se, pociťovat uspokojení. Kreativní lidé se vyznačují spíš mimořádnou osobností než mimořádným intelektem.
Dimenze kreativity - flexibilita
- otevřenost
- chuť experimentovat
- komunikace
- humor
- hra
- napětí
Schopnosti nadaného dítěte
Vnímání - "vidí svět naivníma očima"
- je otevřené
- cilivé
- diferencuje
- má schopnost vidět (převážně nově) vztahy
- smysl pro humor (někdy dost specifický)
Myšlení - imaginace (představy)
- asociace
- dobrá paměť
- hbitost
- flexibilita (pružnost)
- originalita
- kombinace, komplexnost, propracování
- organizace, samostatnost, redefinování
- posuzování, odkládání
Duševní schopnosti - odvážlivost
- radost
- vytrvalost
- tolerance
Chování - hravé
- dominující
- dobrodružné
- těžko akceptuje autoritu
- neakceptuje těsné hranice
Doporučuji: www.nadanedite.cz/