JAK SE MÁM UČIT
Plánování učební doby – pravidelný časový režim, učit se krátce a efektivně, před začátkem školní přípravy se časově vymezit = učit děti odhadnout a rozplánovat daný čas
Učit se naučíme tréninkem.
Postupně předávat dětem zodpovědnost za přípravu do školy a vlastní vzdělávání
1. Učím se v pravidelném čase - nejlépe každý den ve stejnou dobu.
2. Učím se krátce a efektivně ( bližší info v sekci Škola rodičů).
3. Vyskládám si na pracovní stůl učivo dnešního dne podle předmětů - na základě rozvrhu hodin.
4. Krátce si projdu to, co jsme se v každé hodině učili (k nové látce se tak v ten den vracím podruhé - důležité pro pamětné zapamatování).
5. Napíšu si dnešní úkoly.
6. Sklidím věci ze stolu a připravím se na příští den (úkoly mám napsané z předešlých dnů).
7. Podle potřeby se připravím - v co nejkratší době co nejefektivněji (dopředu si stanovím čas, za který se připravím + k dané látce se vracím potřetí, a to je výborné).
8. Podle rozvrhu si připravím věci do aktovky.
CELÝ PROCES SE MŮŽE DOBŘE VEJÍT DO ČASOVÉHO ÚSEKU CCA 15 - 45 MINUT. AŤ SE DAŘÍ!!!
Podmínky učení
Pracovní prostředí – pracovní stůl a pohodlné sezení, omezený vstup členů rodiny, vliv hudby a hluku, vhodné osvětlení, vzduch
Doba učení a přestávek – záměrná pozornost cca max. 10- 20 min., pak 5 min. odreagování, při dlouhodobém učení musí být přestávka alespoň 15 min.
Pracovní prostředky a pomůcky vhodně umístěné
Vedení sešitu – nevyhazovat
Způsoby učení
Nejlépe zapojovat všechny smysly – zrak, sluch, čich, pohyb – manipulace s předměty (např. pexeso), cvik
Zrak – přijímáme nejvíce informací, postřehování, mentální mapy, obrázky, mapky, náčrtky,….
Sluch – MP3, diktafon, ….
Učební typy – test
U uvedených výroků udej, kolik si zapamatuješ určenou učební cestou.
Sčítej body: 3 - když si zapamatuješ hodně, 2 – když si zapamatuješ něco, 1- když si zapamatuješ málo.
Sečti jednotlivé body následujícím způsobem:
Učební typ sluchový – číslo 2 + č.5 + č.7 + č.10 =
Učební typ zrakový – číslo 1 + č.4 + č.8 + č.12 =
Učební typ praktický – číslo 3 + č.6 + č.9 + č.11 =
Teď vidíš,, jak vypadá tvůj učební typ. Možná, že jeden typ je u tebe více vyhraněný než ostatní dva. Je to pro tebe nejefektivnější cesta, ale je nutné, abys používal i dva další učební styly.
Zapamatování
Dlouhodobou paměť plníme cvičením a opakováním
Paměťové blokády – zahlcení velkým množstvím látky
- blokáda podobnosti ( neučit se podobné předměty, např. jazyky, hned po sobě
- blokáda souběžnosti – nedělat více aktivit naráz
- blokáda vybavování pojmů
Paměťové opory . mnemotechnické pomůcky – slovní hříčky, obrázky, hesla
Opakování
Nejvíce zapomeneme hned na začátku – během prvních dvou dnů
Jak opakovat – tentýž den, druhý den, po týdnu, event. po měsíci
Učební kartotéka – kartičky – z jedné strany pojem, z druhé strany definice, vzorečky
- pexeso, slovíčka hrát formou pexesa, přiřazovat, ….
- postřehování
- mentální mapy
Záměrná pozornost
Doba koncentrace je max. 20- 30 min.
Přestávky
Aktivní učení – tvorba poznámek, map, výpisků…
Udržet záměrnou pozornost je obtížné a musí se cvičit ( v knihovnách najdeme literaturu na soustředění a udržování pozornosti).
Při výchově dětí velice pomáhají vyprávěné příběhy.
Značky
! důležité
? nejasné
< ještě se vrátit
: definice
-> příklad
( ) souhrn
Kroky učení