JAKÉ DOVEDNOSTI BY MĚL ZVLÁDNOUT PŘEDŠKOLÁK

19.11.2012 12:33

 

Možná si kladete také otázku, co všechno vaše dítko musí zvládnout, aby mohlo příští rok v naprostém klidu nastoupit do školy. O tom, zda je dítě pro školu zralé přitom rozhoduje celá řada parametrů. Především se jedná o duševní připravenost a pak také o tu fyzickou. Málokterý rodič si uvědomuje, že plná školní taška, která váží kolem 8 kg může být pro subtilní děti neuvěřitelnou zátěží.

Bohužel mnozí rodiče v období předškolního věku svá dítka připravují na školu tak, že je učí číst a počítat, aby měla ve škole navrch, přičemž ve skutečnosti jsou pro děti důležitější jiné dovednosti.

Ano dítě má právo být ve škole úspěšné, ale to neznamená, že jej rodiče budou urychlovat. Mnohem důležitější je, aby dítě bylo připravené do školy po psychické stránce, aby zvládalo věci, které má a do školy se těšilo.

"Problémy dnešních dětí spočívají v neznalostech klasických pohádek a v neschopnosti udržet pozornost při čtení," vysvětluje Mgr. Věra Tautová z Babyonline.cz. Nejdůležitější roli v této neznalosti přitom hrají rodiče a jejich přístup k výchově.

Pokud se dětem rodiče pravidelně věnují, knížky jim čtou, připravují jim zážitky a rozvíjejí jejich fantazii, pak je vše v pořádku. Takových rodičů je dnes bohužel jenom zlomek, ostatní z časového hlediska a kvůli svému pohodlí preferují pohádky v televizi a blikající zábavu u počítače.

Zralost dětí - chování

Soustředěnost: schopnost soustředit se, zaměřit pozornost. I chytré dítě může být nesoustředěné a mít pak ve škole potíže. Vydrží dítě u sledování pohádky nebo při čtení knihy bez odbíhání, lezení po židli? Dokončí úkol?

Citová zralost: emoční stabilita - např. že dítě nebude reagovat na nezdar či nespravedlnost impulsivním výbuchem nebo pláčem. Nestýská se mu, nemyslí na domov ve škole, těší se do školy. Děti zvyklé na MŠ to většinou umí.

Sociální zralost: schopnost velkou část dne trávit ve skupině vrstevníků mimo domov, přijmout místo rodičů jako autoritu učitele, osvojení hygienických návyků. Např. vykat dospělým, pozdravit, poprosit, poděkovat, obléknout se, postarat o věci, obout boty a zavázat tkaničky na kličku, jít samo na WC, zvládnout školní jídelnu. I chytré děti mívají stres ze školy ne kvůli vyučování, ale kvůli strachu z těchto sociálních situací.

Pracovní zralost: dokázat vydržet u úkolu a dokončit ho, i když ho nebaví. Souvisí s motivací. Měl by si večer připravit věci, sbalit tašku, ráno jít do školy, sedět celé vyučování, psát úkoly, mít pořádek v tašce a věcech, nezapomínat věci. Rodiče mají ještě v první třídě kontrolovat tašku.

Co by předškolák měl skutečně umět k zápisu?

"Důležité je, aby znal své jméno, příjmení, popřípadě datum narození a adresu, kde bydlí. Měl by umět vyslovovat správně všechny hlásky, vytleskávat slabiky, určit barvy, poznat číslice do pěti, poznat geometrické tvary, zazpívat písničku či přednést nějakou říkanku.

Co se týká dovedností, mělo by dítě umět namalovat postavu, stříhat a držet správně tužku (a to již od útlého věku, ne až v první třídě). Velkým problémem je rozeznávání první a poslední hlásky ve slově, to dnes většina dětí neumí.

Vedle nepozornosti pak oproti dřívějším létům děti trápí také špatná slovní zásoba, vysoký výskyt logopedických poruch a kupodivu i manuální nezručnost. Je ovšem nad slunce jasné, že televize a počítač vaše dítě stříhat či modelovat nenaučí," upozorňuje Tautová.

Rozumové schopnosti předškoláka

orientace v čase (včera-dnes-zítra, ráno-poledne-večer, řadit události chronologicky podle děje, vánoce v prosinci apod.), nemusí znát hodiny, měsíce a dny, ale roční období ano

třídění věcí podle velikosti, délky, množství, druhu (větší-menší, stůl-židle-postel x jablko)

materiál, z čeho jsou věci vyrobeny (auto, dům, kniha, chléb, šaty)

pravolevá orientace

logické úvahy o pojmech (co mají podobného stůl a židle, košile a svetr aj.)

znát barvy, i doplňkové (oranž, hněď, růžová, fialová)

početní představy - vědomosti (kolik nohou má pes, kolik dnů v týdnu)

počítat do 10 a zpět

znát číslice do 10 (není zcela nutné).

Nejčastější chyby rodičů

Pokud k tomu dítě samo neinklinuje, není nutné ho učit číst a počítat, mělo by pouze rozeznávat hlásky a číslice, zbytek ho naučí škola. Spíše než číst a psát byste tedy své dítě měli na školu připravovat z hlediska pravidelného režimu, manuálních, sociálních, vědomostních a pohybových dovedností.

"Je důležité neučit dítě nic, čím si sami nejste jisti, spíše jej učte jistým návykům a pravidelnosti, jako je bezproblémové vstávání a usínání, učte ho denně pomáhat v domácnosti, přičemž může plnit i různé praktické úkoly, vždy střídejte fyzické aktivity s duševními, stříhejte, lepte, přikládejte, zkrátka staňte se pro svého potomka kreativcem na každý den," radí Věra Tautová.

Rodiče by neměli ani spoléhat na to, že mateřská škola připraví dítě na školu sama. Je zapotřebí, aby i rodiče byli aktivní a s dítětem dělali nejrůznější cvičení, alespoň na podporu jemné motoriky či rozšíření slovní zásoby. Pomoci mohou nejrůznější cvičební listy pro předškoláky, ale i  weby jako www.prochytrehlavicky.cz; www.predskolaci.cz; www.pohadkar.cz; www.baby-online.cz.

Zdroj: Dana Sokolová, Novinky

© 2008 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode